czwartek, 21 maja 2020

Był, jest i będzie





Jezus powiedział do swoich uczniów: „Jeszcze chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie”. Wówczas niektórzy z Jego uczniów mówili między sobą: „Co to znaczy, co nam mówi: "Chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie"; oraz: "Idę do Ojca?” Powiedzieli więc: „Co znaczy ta chwila, o której mówi? Nie rozumiemy tego, co mówi”. Jezus poznał, że chcieli Go pytać, i rzekł do nich: „Pytacie się jeden drugiego o to, że powiedziałem: "Chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie?" Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Wy będziecie płakać i zawodzić, a świat się będzie weselił. Wy będziecie się smucić, ale smutek wasz zamieni się w radość” (J 16,16-20)

     Czas, chwila, dzień… Tematy często przewijające się w ewangelii Janowej. Może miał problemy z przemijaniem? Jako jedyny  apostoł zmarł w podeszłym wieku śmiercią naturalną. A podczas poznania Jezusa był najmłodszym z grona uczniów.
Nasze ziemskie życie jest wpisane w czas. Chwila jest nieokreśloną jednostką czasu, którego mierzenie jest zawsze umowne. Ile trwa? Niedługo. Może to być też oznaczenie jakiegoś punktu zwrotnego, ważnego momentu. Do tego nawiązuje Jezus w swojej mowie.
     Uczniowie nie rozumieją, albo: nie chcą rozumieć (dopuścić), słów Chrystusa. Są tajemnicze. Ale też nie dopuszczają myśli, że cudownie odzyskany, zmartwychwstały Nauczyciel, mógłby ich znowu opuścić. A potem, znowu powrócić?
     Jeżeli odejście i powrót Jezusa będzie przyjęty  i przeżyty przez uczniów jako kairos, jedyny wyjątkowy czas zbawienia odbywający się w naszym „teraz”, to doświadczą oni ogromnej radości. Nawet, kiedy pozorne zniknięcie ukochanego Mistrza wzbudzi w ich sercach smutek. Może dzięki niemu radość okazuje się pełniejsza? Najważniejsze jest zawsze pamiętać, że Jezus jest naszym Wczoraj i Dzisiaj, Alfą i Omegą, Początkiem i Końcem naszego czasu (zob. Ap 21,6). Czyli… jest z nami ciągle obecny. Nawet, gdy wydaje się, że oddalił się zbyt daleko od naszego życia. To tylko chwilowe złudzenie. On żyje i jest. To przekonanie wiary jest źródłem radości wierzących.

Brak komentarzy: