środa, 1 kwietnia 2020

Posłuchaj, synu i córko!





Wiem, że jesteście potomstwem Abrahama, ale wy usiłujecie Mnie zabić, bo nie przyjmujecie mojej nauki. Głoszę to, co widziałem u mego Ojca, wy czynicie to, coście słyszeli od waszego ojca. W odpowiedzi rzekli do Niego: Ojcem naszym jest Abraham. Rzekł do nich Jezus: Gdybyście byli dziećmi Abrahama, to byście pełnili czyny Abrahama. Teraz usiłujecie Mnie zabić, człowieka, który wam powiedział prawdę usłyszaną u Boga. Tego Abraham nie czynił. Wy pełnicie czyny ojca waszego. Rzekli do Niego: Myśmy się nie urodzili z nierządu, jednego mamy Ojca - Boga. Rzekł do nich Jezus: Gdyby Bóg był waszym ojcem, to i Mnie byście miłowali. Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem od siebie, lecz On Mnie posłał (J 8,37-42)

     Dla Żydów, tuż obok Mojżesza, Abraham jest najważniejszą postacią historii zbawienia. Jest, jak czytamy, ich „ojcem”. Chodzi tutaj o ojcostwo w wierze. Wierze do samego końca, zdolnej poświęcić wszystko przed obliczem Boga. Abraham był strażnikiem prawdy, i to nie tylko w słowach, ale i w konkretnych czynach. To wzór postawy człowieka wobec Jahwe (zob. Rdz 11,27-25,11)
     Jak była to postawa? Przede wszystkim ogromne zaufanie Bogu, co pozwalało patriarsze Izraela kroczyć drogami, które wskazywał. Czyli, Abraham wypełniał Jego wolę. Był absolutnie posłuszny Jahwe. Nie w zniewoleniu, lecz w całkowitej wolności, która wypływała właśnie z wiary.
     Żeby odkryć w sobie i przeżywać synostwo Ojca, trzeba odkryć w sobie podobieństwo do Niego. Bóg jest Miłością, więc jesteśmy powołani do miłowania. Miłością Ojca, która nie wyklucza ze swojego zasięgu nikogo. A faryzeusze wobec Jezusa nie okazali się synami, gdyż: odrzucili, nie chcieli wysłuchać, osądzili, usiłowali Go zabić. Jezus wskazuje, że takie postępowanie oddala ich od poznania Boga. Również od uznania Boga w Nim, posłanym dla zbawienia ludzi Jego Synu.
     Jeżeli mienimy się synami Ojca, musimy każdego dnia na nowo odkrywać w sobie to DNA, które na mocy chrztu rodzi w nas nie tylko wiarę zdolną do poświęceń, ale też i miłość, która kocha wszystkich.

Brak komentarzy: