sobota, 29 września 2012

Drabina




Zobaczył Jezus Natanaela, jak zbliża się do Niego, i tak o nim powiedział: "Oto szczery Izraelita, w nim nie ma podstępu". Natanael zapytał Go: "Skąd mnie znasz?" Jezus odpowiadając rzekł mu: "Widziałem ciebie pod figowcem, nim cię Filip zawołał". Na to Natanael powiedział: "Rabbi, Ty jesteś Synem Boga, Ty Królem jesteś Izraela!" A Jezus w odpowiedzi rzekł mu: "Czy wierzysz, bo ci powiedziałem, że cię widziałem pod figowcem? Więcej niż to zobaczysz". I jeszcze mu rzekł: "O tak, zapewniam was: zobaczycie, jak niebo się otwiera i jak aniołowie Boży wstępują i zstępują na Syna Człowieczego" (J 1,47-51)

Prawdę można odnaleźć jedynie wtedy, gdy szuka się jej w szczerości, bez podstępnego jej komplikowania. Figowiec jest w Biblii drzewem bezpieczeństwa oraz dostatku. Jest też symbolem Izraela. Natanael poszukiwał więc prawdy na sposób bezpieczny, ale szczerze. Dlatego jest w stanie rozpoznać w Jezusie Syna Bożego i Króla Izraela.
Kto odnajdzie prawdę w Jezusie i Jego Ewangelii (czyli: Jezusa, który jest Prawdą), ujrzy chwałę samego Jahwe; stanie się świadkiem Bożej szekinah. Aniołowie będą wchodzić i schodzić w jego wnętrzu, zupełnie jak w Jakubowym śnie o drabinie wypełnionej anielską obecnością (zob. Rdz 28,10-22)

1 komentarz:

Osobny świat pisze...

"Oto szczery Izraelita, w nim nie ma podstępu". Takie oczywiste w Ewangelii, ale nie w życiu. Spieramy się o szczerość i nie ma w nas - co do niej - żadnej zgody. Większość, i to nawet znanych mi nauczycieli, twierdzi, że nie, bo nie.

"Aniołowie będą wchodzić i schodzić w jego wnętrzu" - jakie to ładne :)