Uczniowie przystąpili do Jezusa
z zapytaniem: Kto właściwie jest największy w królestwie niebieskim? On
przywołał dziecko, postawił je przed nimi i rzekł: Zaprawdę, powiadam wam:
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci, nie wejdziecie do
królestwa niebieskiego. Kto się więc uniży jak to dziecko, ten jest największy
w królestwie niebieskim. I kto by przyjął jedno takie dziecko w imię moje, Mnie
przyjmuje. Strzeżcie się, żebyście nie gardzili żadnym z tych małych; albowiem
powiadam wam: Aniołowie ich w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mojego,
który jest w niebie. Jak wam się zdaje? Jeśli kto posiada sto owiec i zabłąka
się jedna z nich: czy nie zostawi dziewięćdziesięciu dziewięciu na górach i nie
pójdzie szukać tej, która się zabłąkała? A jeśli mu się uda ją odnaleźć,
zaprawdę, powiadam wam: cieszy się nią bardziej niż dziewięćdziesięciu
dziewięciu tymi, które się nie zabłąkały. Tak też nie jest wolą Ojca waszego,
który jest w niebie, żeby zginęło jedno z tych małych (Mt 18,1-5.10.12-14)
Rodziny żydowskie od zawsze były wielopokoleniowe. Rodzina posiadała
swoją ogromną wartość z życiu każdego Izraelity. Dzieci miały w niej swoje
miejsce, ważne, choć znajdujące się na końcu struktury rodziny, w której panowały
zasady patriarchatu. Dzieci w rodzinie
wzrastały, edukowały się pod opieką rodziców i przygotowywały do przyszłych
zadań i obowiązków. W rodzinie również wzrastały w praktykowaniu religii. I chociaż
były poddane swoim rodzicom i starszym, to ich obecność oraz rola były
niezwykle ważne w rodzinie i społeczności. Nie miały jednak jeszcze swoich
praw.
W Pierwszym Testamencie widoczna jest idea Izraela jako dziecka w
odniesieniu do Boga Jahwe. W Nowym Testamencie dzieckiem Boga jest każdy
chrześcijanin, choć można zakres tego znacznie poszerzyć na każdego człowieka. To
niesłychana godność, którą trzeba przeżywać odpowiedzialnie i z radością, w
wolności i poczucie miłości ze strony Ojca. Uniżyć się jak dziecko, to właśnie
w taki sposób przeżywać swój kontakt z Bogiem. To pozwala również na kształtowanie
się w nas postawy braterstwa wobec innych. Umiejętność zobaczenie w innym
człowieku (i nie tylko tych, których lubimy i którzy myślą jak my) brata; dobro,
samego Chrystusa wręcz, stanowi podstawową wartość życia ucznia Jezusowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz